„Nu suntem intelectuali, suntem jurnalisti”(3)
Acest post este pentru grupa 9, de la FJSC. Sunt notitele pe care mi le-am luat in timp ce am invatat din cursuri si din „Sociologia mass-media” a domnului M. Petcu. Lipseste scoala de la Frankfurt de care voi face rost abia maine. „C” inseamna comunicare.
Comunicarea:
= proces simplu: transmitere, act, stimul, raspuns, interpretare
= proces simetric: intelegere, schimb, impartasire, relatie, interactiune, comportament social
– cea mai elaborate perspective asupra C a fost facuta de un grup de cercetatori condusi de Alex Muechielli => in cadrul C intra cvasitotalitatea expresiilor umane => “teoria proceselor comunicationale” => 3 teoreme:
1. teorema semnificatiei
2. teorema constructelor sensului prin contextualizare
3. teorema interventiei proceselor de comunicare
o situatie de C nu poate fi inteleasa decat daca se tine seama de contextele constitutile ale acelei situatii:
– spatial
– fizic si senzorial
– temporal
– pozitia actorilor
– relational – social – imediat
– cultural
– expresie a identitatilor actorilor
Proxemica (comunicarea prin spatii):
– spatii – sociofuge – nu stimuleaza interactiunea
– sociopete – stimuleaza interactiunea
– spatii cu organizare – fixa: bucataria, dormitorul
– semifixa: palate, resedinte nobiliare
Edward Hall:
– distanta intima: – zona apropiata (lupta corp la corp, contactul sexual)
– zona departata (15 – 40 cm – simtim mirosul persoanei – metrou)
– distanta personala: – zona apropiata (45 – 75 cm)
– zona departata (75 – 125 cm – nu trebuie sa mai simtim parfumul)
– distanta sociala: – zona apropiata (1,25m – 2,10 m)
– zona departata (1.25m – 3,60m)
– distanta publica: – zona apropiata (3,60m – 7,50m)
– zona departata (7,5 m Grupurile:
– in functie de: – sarcina specifica (armata, corul)
durata (spontan, de cercetare)
gradul de afiliere (primar – familia; secundar – investitie afectiva mica)
maniera de raportare (de apartenenta; de referinta)
– formale: functioneaza in baza unor norme
– informale
Atractia interpersonala:
– implica trei componente:
a. cognitiva
b. afectiva
c. conativa
Factori de atractie:
– proximitatea
– similitudinea
– nevoia de stima si informare
Obstacolele coeziunii:
a. dimensiunea grupului
b. prezenta distantelor in planul puterii
c. structura comunicarii (centralizata, in lant, in Y)
Sinele in interactiunea comunicationala:
– piramida lui Maslow
– Schultz: nevoia de includere, de control, de afectiune
– fereastra lui Johari
Scoala de la Palo Alto
Gregory Bateson:
C = un system de mesaje ce functioneaza sub forma de bucle si in care energia de raspuns este oferita de receptor si nu de impactul elementului declansator.
3 ipoteze:
1. esenta C consta in procesele relationale si interactionale => conteaza mai mult raporturile ce se instaureaza intre elemente
2. orice comportament uman are o valoare comunicationala
3. tulburarile psihice sunt perturbari de C in relatia dintre individul purtator de simptome si anturajul sau
Notiuni cheie elaborate de Palo Alto:
a. orice mesaj presupune doua sensuri:
1. transmite o informatie asupra unui fapt despre care vorbeste locutorul (indice)
2. exprima direct sau indirect ceva despre relatia dintre interlocutori
b. pentru a comunica apelam la semnale (cuvinte, gesturi, posturi, mimici), dar avem nevoie si de un cod comun
C digitala: daca o C se stabileste gratie unui semn al carui raport cu semnificatia data este pur conventionala
C analogica: daca C se fondeaza pe semne ce au un raport imediat evident cu ceea ce se semnifica prin mijlocirea unei asemanari ori a unei simbolizari
Continutul mesajului = cod digital
Relatia = cod analogic
c. punctuatia comunicarii: privirea
d. metacomunicarea – schimbul de semnale asupra C
Schismogeneza: = proces de diferentiere in normele de comportament individual
1. Schismogeneza complementara: comportamente diferite, dar articulate
2. Schismogeneza simetrica: comportamente simetrice
Scoala de la Toronto
C a fost/este o sursa de putere care a facut posibila extinderea marilor imperii economice si politice.
Media care scot in relief latura temporala sunt cele care dureaza in timp (lutul, piatra); cele care scot in relief latura spatiala pot fi mai putin durabile si chiar fragile (papyrus, hartia)
– exista o tendinta de revenire la cultura orala (Radio, TV) => determinism tehnologic
Marshal McLuhan: media au un impact determinant asupra echilibrului perceptiilor umane
– “Galaxia Gutenberg” – efectele extinderii alfabetizarii => tiparul a creat un nou echilbru in perceptiile noastre => o cultura total diferita => cea scrisa.
– Cultura orala = perceptia audio-tactila
– Cultura scrisa = perceptia vizuala, reprezentarea lineara a lumii
– “Media este mesajul” – tehnologia pare sa aiba un rol mai important decat continutul
– => media calde: slaba participare din partea utilizatorilor; favorizeaza detasarea (radio, foto, tipar, cinema)
=> media reci: puternica participare, cere utilizatorilor sa se angajeze in receptare (telefon, TV, desene) => presupun implicarea mai multor simturi.
Comunicare si influenta:
Influenta: – forma de actiune eficienta asupra cuiva
– are ca principal resort convingerea
– face apel la ratiuni positive
– modificarea optiunilor si manifestarilor unei personae
– nu apeleaza la constrangere
– o forma specifica a puterii
– resursa principala = persuasiunea
– pentru a se produce, trebuie sa existe un dezacord intre reactiile a doua personae
Abilitatea de a influenta depinde de:
– resursele de putere
– valori/nevoi ale tintei (bazele motivationale ale puterii)
Niveluri de influenta:
– manifesta – schimbarea optiunilor in mod public si imediat cu conformare superficiala
– latenta – schimbari autentice si de durata (conversie)
Trei procese esentiale:
– conformarea: acceptarea influentei (pt recompense)
– identificarea: tinta adopta un comportament inspirat de sursa
– internalizarea: tinta adopta pozitia sursei pentru ca o considera utila si e apropiata de propria sa orientare
Atitudinile: = pregatirea psihologica ce determina o anumita maniera de a actiona a individului fata de un obiect din mediul sau, o predispozitie relativ stabila, cristalizata de-a lungul mai multor experiente.
– trei componente constitutive: afectiva, cognitiva, comportamentala
o afectiva: atractia sau respingerea suscitata de un obiect
o cognitiva: ansamblul cunostintelor pe care le detine persoana despre obiectul respective
o comportamentala: expresia unei anumite pregatiri in sensul actiunii
Atitudinile apar din informatiile de care dispunem despre obiecte ori personae bazate pe experientele anterioare.
Persuasiunea si limitele ei:
Persuasiunea = modificarea atitudinilor si a comportamentelor prin expunerea la mesaje; se recunoaste libertatea individului.
– exista doua categorii de factori care afecteaza expunerea indivizilor la mesaje – expunerea selective – interni si externi
o externi: accesabilitatea mesajului, disponibilitatea receptorului
o interni: interesul receptorului, dispozitii atitudinale
Receptorul prefera informatiile care sunt in accord cu atitudinile sale => expunere defensiva
Expunerea selectiva se accentueaza daca subiectii se afla intr-o stare de supraincarcare cognitive, sunt foarte anxiosi, informatiile sunt costisitoare ori subiectii se afla sub presiune.
Atunci cand un individ receptioneaza o informatie care se afla in contradictie cu cunostintele sale, el resimte un anumit discomfort psihic.
Modelul Yale (modelul multimedierilor):
Influenta se realizeaza prin sase procese:
1. expunerea la mesaj
2. acordarea atentiei mesajului
3. atribuirea de semnificatii
4. acceptarea/respingerea opiniei oferite de mesaj
5. adoptarea unei noi atitudini sau pastrarea celei initiale
6. actiunea
Variabilele comunicarii apte sa genereze schimbarea atitudinala:
– credibilitatea sursei
– sensibilitatea receptorului fata de influenta
– natura argumentelor
– retorica mesajului
– factorii situationali
Comunicatorul:
– credibilitatea genereaza interiorizarea mesajului
– atractia sursei antreneaza identificarea
– autoritatea genereaza conformare
Efectul de atipire: = efectul unui mesaj cu inalta credibilitate se diminueaza dupa patru saptamani; efectul unui mesaj cu slaba credibilitate creste si devine mai puternic decat era dupa administrarea lui. => in timp, mesajul si sursa sunt dissociate – persoana isi aminteste mesajul, dar nu si sursa.
Efectul de avertisment: celor mai multi oameni nu le place sa le spui ca doresti sa ii convingi de ceva.
Mesajul:
– un mesaj care recunoaste si argumenteaza partii adverse este mai convingator
– educatia modeleaza efectele comunicarii
Repetitia mesajului:
– creste probabilitatea ca un individ sa fie expus mesajului
– sporeste probabilitatea ca individul sa acorde atentie mesajului
– creste probabilitatea ca mesajul sa fie sufficient decodat
– contribuie la retinerea mesajului
Argumentele emotionale sunt mai eficiente decat cele rationale.
Teoria atribuirii: o persoana explica, interpreteaza, justifica, scuza comportamentul alteia.
Canalele cele mai eficiente sunt cele care permit interactiunea.
Reactanta = stare emotionala negative suscitata de reducerea libertatii de a allege, jucand un rol major in procesul de schimbare atitudinala.
Maine daca am timp rezum si Valentina Marinescu…nu promit insa…
Ce colega de colega avem noi 😉
ianuarie 29, 2007 la 6:58 pm
well done!!! bravos! cine zicea ca nu inveti citind bloguri se insela amarnic! 😛
ianuarie 29, 2007 la 7:07 pm
Multumesc, Ioana!
Nu stiu cat as mai fi citit din notite, avand in vedere ca nu prea am inteles ce am scris! 🙂
ianuarie 29, 2007 la 7:21 pm
wonderwomen!
ianuarie 29, 2007 la 9:14 pm
😛 la plural ca-s doua in una, eu abia daca m timp sa invat pt mine, apoi sa mai reusesc sa postez pe blog
ianuarie 29, 2007 la 9:17 pm
Ioana….you’re my angel 🙂
ianuarie 30, 2007 la 10:13 am
Frumos gest!Daca tot n-am reusit sa citesc bibliografia k ma adormea macar c ai scris u am citit.
ianuarie 30, 2007 la 10:03 pm
vedeti ca mai necesita niscai completari.
ianuarie 30, 2007 la 10:05 pm
Sa stii ca esti wonder woman.Cand ai avut timp de toate?
ianuarie 31, 2007 la 5:31 pm
Eh…cand vrei sa faci ceva cu adevarat gasesti timp…plus de asta de cand m-am intors de la brasov nu am mai iesit decat pana la supermarket si inapoi…asa ca ce sa fac cu atata timp liber…
ianuarie 31, 2007 la 5:33 pm
Hello!
Se pare ca sunt folositoare multora notitele tale.
Am cautat teoremele comunicarii si nu le’am gasit decat la tine. Cele 3.. pot sa ma bazez pe ele? am maine examen.. 🙂
iunie 17, 2008 la 3:23 pm
Sunt din bibliografia pentru examen…in principiu te poti baza, dar eu zic sa le citesti o data si pe larg ca iti dai seama ca nu e tot. Bafta!
iunie 17, 2008 la 7:46 pm
Mai sunt si formele in care persoanele tinta proceseaza informatia:
a)calea centrala
b)calea periferica
Prima categorie este cea in care receptorii diseca o informatie foarte atent,fiind foarte greu de manipulat.
A doua este cea in care informatia de baza necesara nu se rezuma la ceea ce se spune,ci cum o spune,cum arata sursa de influenta,autoritatea,cat de atractiva este aceasta.
La prima categorie apare,paradoxal, sleeper effect-efectul de atipire.
august 20, 2009 la 11:04 am
stii cumva unde mai pot gasi informatii despre sinele in interactiunea comunicationala??? merci mult oricum pentru articol!
octombrie 27, 2009 la 9:27 pm
Ai putea sa ma ajuti si pe mine cu cateva titluri de publicatii in care as putea gasi ceva despre Scoala de la Toronto?
Felicitari pentru sinteza 🙂
noiembrie 8, 2011 la 11:52 am